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PKF Prag Philharmonia

(Simon Trpčeski / Gabriel Bebeşelea)

Wo

Heinrich-Lades-Halle, Großer Saal, Erlangen

Tag

Uhrzeit

Besetzung

Simon Trpčeski, Klavier
Gabriel Bebeşelea, Leitung

Programm

Bedřich Smetana
Ouvertüre zu „Das Geheimnis“

Sergei Rachmaninow
Konzert für Klavier und Orchester Nr. 3 d-Moll op. 30

Antonín Dvořák
Sinfonie Nr. 9 e-Moll op. 95 „Aus der Neuen Welt“

Frischer Wind aus der Goldenen Stadt

Simon Trpčeski, PKF – Prag Philharmonia und Gabriel Bebeşelea
Neben den alteingesessenen, traditionsreichen Orchestern der Goldenen Stadt, allen voran die Tschechische Philharmonie und die Prager Symphoniker, gibt es auch junge, neugegründete Orchester in der Metropole an der Moldau. PKF – Prag Philharmonia gehört dazu. Die Abkürzung steht für Pražská Komorní Filharmonie, was auf Deutsch Prager Kammerphilharmonie bedeutet. Unter diesem Namen wurde das Orchester auch gegründet. Und zwar 1994 von dem tschechischen Dirigentenaltmeister
Jiři Bělohlávek. Bis 2005 war er der Chef der PKF, dann folgte der Schweizer Kaspar Zehnder, anschließend der Bělohlávek-Schüler und derzeitige Bamberger-Symphoniker-Chef Jakub Hrůša. Seit 2015 steht der Franzose Emmanuel Villaume an der Spitze der Prag Philharmonia.

Musikalische Visitenkarten
Mittlerweile hat sich das Orchester längst als international gefragtes Ensemble etabliert, konzertiert in den großen Sälen und bei den prominenten Festivals von Prag bis San Francisco, von Hamburg bis Tokio und hat über 90, zum Teil preisgekrönte CDs eingespielt. Beim gVe gastiert die PKF – Prag Philharmonia zum Frühlingsanfang 2023 und präsentiert dabei auch zwei musikalische Visitenkarten aus ihrer Heimat – zu Beginn die Ouvertüre zu Bedřich Smetanas Komischer Oper „Das Geheimnis“ und zum Abschluss die „Neunte“ von Antonin Dvořák, die unter den meistgespielten Sinfonien nach wie vor zu den populärsten gehört. Am Pult steht der junge rumänische Konzert- und Operndirigent
Gabriel Bebeşelea, Jahrgang 1987, einst Schüler von Bernard Haitink und Kurt Masur, Sieger beim Lovro-von-Matačić-Dirigentenwettbewerb in Zagreb 2015 und seit der Spielzeit 2020/2021 Chefdirigent der George Enescu Philharmonie in Bukarest. Als Gast hat Gabriel Bebeşelea auch das Royal Philharmonic Orchestra London, das Russische Nationalorchester, das Singapore Symphony Orchestra und viele andere mehr dirigiert.

Die meisten Noten pro Sekunde …
Zwischen den Werken der beiden tschechischen Nationalklassiker Smetana und Dvořák steht als konzertantes Highlight des Gastspiels der Prag Philharmonia ein absolutes Spitzenwerk des letzten russischen Spätromantikers Sergej Rachmaninow: sein Drittes Klavierkonzert, das für viele gewissermaßen die Summe aus allen Klavierkonzerten der klassisch-romantischen Epoche zieht. Auf jeden Fall ist das Werk das umfangreichste und eindrucksvollste der Klavierkonzerte des Komponisten-Pianisten Rachmaninow, und es gilt dabei auch als das Konzert mit den meisten Noten pro Sekunde im Klavierpart überhaupt. In seinen exorbitanten Ansprüchen an die expressive und technische Virtuosität gehört es zu den größten Herausforderungen für alle Weltklassepianisten.

Idealer Stoff
Idealer Stoff also für unseren Solisten des Abends: Simon Trpčeski, gerühmt und gefeiert für seine kraftvolle Virtuosität, seinen höchst expressiven Ansatz und seine charismatische Bühnenpräsenz. 1979 kam er in Nordmazedonien zur Welt, studierte dann an der Universität in Skopje und erregte erstmals internationale Aufmerksamkeit, nachdem er im Jahr 2000 den zweiten Preis bei der London International Piano Competition gewonnen hatte. Ein Jahr später konzertierte er prestigeträchtig erstmals in der Londoner Wigmore Hall, 2005 gab er sein Deutschlanddebüt mit Ravels Klavierkonzert an der Seite des Deutschen Symphonie-Orchesters Berlin. Bislang hat Simon Trpčeski mit rund 100 Orchestern auf vier Kontinenten konzertiert – ein großer Name rund um den Erdball.

Text: Klaus Meyer

Simon Trpčeski
© Benjamin Ealovega
Gabriel Bebeşelea
© Ionut Macri

Simon Trpčesk

Simon Trpčeski has been praised not only for his powerful virtuosity and deeply expressive approach, but also for his charismatic stage presence. Launched onto the international scene twenty years ago as a BBC New-Generation Artist, in an incredibly fast-paced career that encompass no cultural or musical boundaries, Simon Trpčeski has collaborated with over a hundred orchestras on four continents, including the London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, City of Birmingham Orchestra, Orchestre National de France, Royal Concertgebouw Orchestra, Deutsche Sinfonie Orchester Berlin and Dresden Philharmonic, while In North America, he is a frequent soloist with the Cleveland and Philadelphia Orchestras, the Los Angeles and New-York Philharmonic, and the Chicago, San Francisco, St. Louis, Seattle, and Baltimore Symphonies. Further afield, he has performed with the New Japan, Seoul, and Hong Kong Philharmonics, and the Sydney, Adelaide, Melbourne, and New Zealand Symphonies.

A much sought-after soloist, the long list of prominent conductors Simon Trpčeski works with includes Lorin Maazel, Vladimir Ashkenazy, Marin Alsop, Gustavo Dudamel, Cristian Măcelaru, Gianandrea Noseda, Vasily Petrenko, Charles Dutoit, Jakob Hrusa, Vladimir Jurowski, Susanna Malkki, Andris Nelsons, Antonio Pappano, Robert Spano, Michael Tilson Thomas, Gabriel Bebeselea and David Zinman. He has a particularly long-standing relationship with the Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, further strengthened during the tenure of Vassily Petrenko. Together, they have recorded the monuments of the Russian piano repertoire, all four Rachmaninov piano concertos as well as the Rhapsody on a Theme of Paganini, for Avie, the two Tchaikovsky piano concertos and most recently Prokofiev piano concertos no. 1 and 3 for Onyx Classics.

An acclaimed recitalist, Simon Trpčeski has performed in major halls in New York, San Francisco, Washington, D.C., London, Paris, Amsterdam, Milan, Munich, Prague, Hamburg, Bilbao, Istanbul, Dublin, and Tokyo. Since his debut at Wigmore Hall in 2001, he has remained a regular guest of this prestigious venue, including a Residency in 2018, and with two recitals released on the Wigmore Live label.

In chamber music, Simon Trpčeski regularly partners cellist Daniel Müller-Schott, and appears as a chamber musician in festivals such as Aspen, Verbier, Risor, Bergen, and the Baltic Sea Festival. This season, he is performing a series of recitals with violinist Maxim Vengerov at the Barbican in London, Carnegie Hall in New-York and the Paris Philharmonie

A natural music explorer, Simon Trpčeski is also committed to strengthening the cultural image of his native Macedonia. His latest chamber music project MAKEDONISSIMO is dedicated to introducing audiences world-wide to the rich traditional Macedonian folk roots. With the collaboration of composer Pande Shahov, it weaves into one unique sound world, the Macedonian

folk music tradition with highly virtuoso, jazz-influenced riffs and harmonies. Since its successful premiere in Germany at the Ludwigsburger Schlossfestspiele, the project has travelled to Slovenia, UK, Switzerland, Poland, The Netherlands, France, Serbia, Montenegro, Romania and South Korea with future performances scheduled in Russia, New Zealand and Australia.

Simon Trpčeski’s fruitful collaborations with EMI Classics, Avie Records, Wigmore Hall Live, Onyx Classics, and currently Linn Records has resulted in a broad and award-winning discography. His natural affinity with Russian composers of the 19th and 20th century is featured in seven CDs presenting works by Rachmaninov, Prokofiev, Stravinsky, Tchaikovsky, Scriabin, Mussorgsky and Rimsky-Korsakov. He has also recorded the music of Chopin, Brahms, Poulenc, Bach, Liszt and Debussy. His debut album received both the “Editor’s Choice” and “Debut Album” prizes at the Gramophone Awards in 2002. His Rachmaninov concerto cycle in 2010 and 2011 was Gramophone “Editor’s Choice” and also received a Diapason d’Or. The Wigmore Live CD of 2012 was The Telegraph “Classical CD of the Week.”

With the special support of KulturOp – Macedonia’s leading cultural and arts organization – Simon Trpčeski works regularly with young musicians in Macedonia nurturing the talent of the next generation of artists, as well as for the promotion and affirmation of the Macedonian music and of the classical music in general.

In 2009, he received the Presidential Order of Merit for Macedonia, a decoration given to foreign and domestic dignitaries responsible for the affirmation of Macedonia abroad. In 2011, he became the first-ever recipient of the title “National Artist of Macedonia.”
Born in Macedonia in 1979, Simon Trpčeski is a graduate of the School of Music at the University of St. Cyril and St. Methodius in Skopje, where he studied with Boris Romanov. He was BBC New Generation Artist 2001-2003 and in 2003, was honored with the Young Artist Award by the Royal Philharmonic Society.

Gabriel Bebeşelea

Gabriel Bebeșelea ist seit der Saison 2020/21 Chefdirigent der „George Enescu“-Philharmonie Bukarest.

Der junge Dirigent genießt bereits eine lebhafte Karriere und ist von anerkannten Ensembles eingeladen, wie dem Konzerthausorchester Berlin, dem Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, dem Royal Philharmonic Orchestra, dem Orchestre National du Capitole de Toulouse, der Opéra de Marseille, dem Orchestre National de Lille, dem Barcelona Symphony Orchestra, dem Singapore Symphony Orchestra, dem Staatlichen Opern Perm, dem National Philharmonic Orchestra of Russia und dem Staatlichen Akademischen Symphonieorchester Russlands „Evgeny Svetlanov“.

Zu den Höhepunkten der Saison 2021/22 zählen seine Debüts mit dem Tonkünstler Orchester, dem Orquestra de Castilla y Leon, sowie seine Rückkehr zur Russischen Nationalphilharmonie, zu den Bochumer Symphonikern, der Janáček Philharmonie Ostrava, zum „George Enescu“-Festival und zum Musikverein Wien.

Mit dem Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin hat er eine CD mit George Enescus wiederentdecktem Oratorium
„Strigoii“ („Die Geister“) und dessen „Pastorale – Fantaisie“ aufgenommen (Edition kuratiert von Gabriel Bebeșelea). Die CD ist im September 2018 beim Capriccio-Label erschienen.

Als bemerkenswerter Operndirigent wurde Bebeșelea im Jahr 2011 zum Chefdirigenten der Rumänischen Nationaloper in Iaşi ernannt und ist damit der jüngste Chefdirigent in Rumänien überhaupt. Im Jahr 2015 wurde er zum Generalmusikdirektor des Nationalen Rumänischen Opernhauses in Cluj-Napoca ernannt.

Gabriel Bebeșelea ist dafür bekannt, sich der Erforschung und Wiederentdeckung vergessener Kompositionen zu widmen. Um solche Werke ans Tageslicht zu bringen, gründete er 2017 das Ensemble Musica Ricercata – ein internationales Künstlerkollektiv, das sich der historisch informierten Aufführung von Musik des Barock bis zur Moderne widmet, mit dem Schwerpunkt auf Alter Musik.

Im Jahr 2011 war Gabriel Bebeșelea im Rahmen eines Stipendiums Assistent beim Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam und konnte dadurch bei Proben und Konzerten von Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman und Eliahu Inbal hospitieren. 2015 studierte er mit Bernard Haitink beim Lucerne Festival und mit Kurt Masur beim Aurora Classical Festival.

Gabriel Bebeșelea, 1987 geboren, ist 1. Preisträger des Lovro von Matačić Dirigentenwettbewerb (Zagreb 2015) und des Dirigentenwettbewerbs Jeunesses Musicales (Bukarest 2011).

Im Jahr 2018 erhielt Gabriel Bebeşelea mit „summa cum laude“ seinen Doktortitel an der Nationalen Musikuniversität Bukarest.

PKF Prag Philharmonia

PKF — Prague Philharmonia was founded in 1994 on the initiative of the conductor Jiří Bělohlávek (1946-2017) under the original name Prague Chamber Philharmonia. Today it is one of the most recognized orchestras, not only in Czech ensembles but also worldwide. Regular invitations to international tours as well as recording projects with the most renowned international labels bear testimony to this.

Over the period of its existence the PKF — Prague Philharmonia performed with some of the most renowned conductors and soloists including Martha Argerich, András Schiff, Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, Magdalena Kožená, Harry Bicket, Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Milan Turkovič, Ben Glassberg, Yefim Bronfman, Julian Rachlin, Gil Shaham, Maxim Vengerov, Emmanuel Pahud, Gautier Capuçon, Jonas Kaufmann, Diana Damrau, Anna Netrebko, Bryn Terfel, Juan Diego Flórez, Angela Gheorghiu and many others.
The orchestra is regularly invited to international music festivals and plays concerts at top world venues (BBC Proms, MITO Settembre Musica, Prague Spring, Festspielhaus Baden Baden, Elbphilharmonie Hamburg, Gasteig Munich, Tokyo, Paris, San Francisco etc.).

PKF — Prague Philharmonia has recorded over 90 CDs, released by leading Czech and world music publishers, such as Deutsche Grammophon, Warner Classics, Decca, Supraphon, EMI, Sony Classical and Harmonia Mundi. Among the numerous prizes the recordings have garnered are: the Gold Record RAC Canada in 2000, Harmonie Award 2001 and Diapason d’Or in 2007. The orchestra’s latest profile Ravel-Debussy-Bizet CD received excellent reviews from the London Sunday Times, Gramophone and the BBC Music Magazine, which included it in its top ten recordings of the week; and same, its most recent CD with the acclaimed tenor Benjamin Bernheim won an Opus Klassik Award as well as numerous accolades in international press (Diapason d’Or and Choc classica amongst others).

From the 2015-16 season the post of Music Director and Chief Conductor has been held by the distinguished French conductor Emmanuel Villaume, who has presented the orchestra with new challenges in the form of French repertoire and larger symphonic-vocal works. Between the years 1994-2005 the orchestra was led by one of the most internationally recognized conductors and the founder of the orchestra, Jiří Bělohlávek, who later became its Music Director Laureate.
The reason for the highly valued distinctive sound of the PKF – Prague Philharmonia is partly its key repertoire, which was originally focused on Viennese Classicism. However, the PKF – Prague Philharmonia is remarkably flexible in this respect, and is capable of expanding from concert repertoire for a chamber set up without a conductor, to projects involving a large symphony orchestra augmented by extra players from its Orchestral Academy. As far as Czech composers are concerned, the orchestra finds itself most ‘at home’ with the work of Bohuslav Martinů and Antonín Leopold Dvořák.

The Municipality of Prague and the Czech Ministry of Culture have been long-term supporters of PKF – Prague Philharmonia.

Simon Trpčeski
© Benjamin Ealovega
PKF — Prague Philharmonia (c) Ivan Malý
© Ivan Malý